Kontakt

Masz pytanie?

Wyślij zgloszenie, oddzwonimy.

*
*
*
*
*
*

Zgoda na wykorzystanie danych

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, zgodnie z treścią ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 1997 r. Nr 133 poz. 883)

Wysyłanie informacji handlowych drogą elektroniczną

Wyrażam również zgodę na wysyłanie na podany przeze mnie adres e-mail lub przekazywanie za pośrednictwem telefonu informacji handlowych, dotyczących nowych produktów i usług bankowych oferowanych przez Bank (zgodnie z Ustawą z dnia 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną - Dz.U. nr 144 poz. 1204 z późn. zm.).

*

Pola wymagane

 ZASTRZEGANIE KART: 0 801 321 456, +48 86 215 50 50 (dla połączeń z telefonów komórkowych i z zagranicy)

 

Sonda

jawsieci

Bezpieczeństwo w sieci

PS Bank...

 

Zadbaj o swoje bezpieczeństwo w Internecie

Korzystając z Internetu zawsze przestrzegaj zasad bezpieczeństwa. Oszuści próbują wykorzystać Twoje roztargnienie i nieostrożność. Nie daj się zaskoczyć!

Bądź czujny w Internecie

  • Nie otwieraj załączników poczty elektronicznej od nieznanych Ci osób lub firm i nie klikaj w zawarte w załącznikach lub e-mailach odsyłacze do stron internetowych.
  • Jeżeli nadawca wiadomości pocztowej jest Ci znany, ale treść e-maila nie koresponduje z tą osobą lub nie oczekiwałeś e-maila od tej osoby - nie otwieraj załącznika. Skontaktuj się z nadawcą wiadomości telefonicznie i wyjaśnij sprawę.
  • Nie daj się nabrać, że w Internecie ktoś da Ci coś za darmo lub za drobną przysługę. Może to być próba wykradzenia Twojej tożsamości lub posłużenia się Twoimi danymi do popełnienia przestępstwa – na przykład próba wykorzystania Twojego rachunku bankowego w procederze prania pieniędzy.
  • Zastanów się dlaczego ktoś w e-mailu skłania Cię do szybkiego niestandardowego działania - czy przypadkiem nie jest to atak socjotechniczny.
  • Zastanów się zanim podasz swój adres e-mail lub numer telefonu komórkowego w formularzu nieznanej Ci witryny internetowej. Nie działaj pod wpływem impulsu.
  • Jeśli link, w który kliknąłeś, przenosi Cię na stronę logowania do usługi - upewnij się, że jesteś na właściwej stronie logowania, a nie zostałeś przekierowany na przestępczą stronę, która chce wyłudzić Twoje dane osobowe. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, to zamknij tę stronę.
  • Zawsze zwracaj uwagę na komunikaty o błędach certyfikatów wyświetlane przez przeglądarkę - zrezygnuj z autoryzacji transakcji, gdy masz jakiekolwiek podejrzenia. W razie konieczności, skontaktuj się z PS Bankiem.
  • Nie instaluj programów pochodzących z niezaufanych źródeł.
  • Pamiętaj, że bank nie wysyła SMS-ów lub innych wiadomości z odsyłaczem do zainstalowania „certyfikatów bezpieczeństwa”.
  • Nie korzystaj z nieznanych lub publicznych sieci (np. hotspot, Wi-Fi).
  • Nie podawaj ważnych danych (np. login i hasło), gdy korzystasz z obcej sieci lub niezaufanego komputera.

Bezpieczny komputer

  • Nie instaluj aplikacji zdalnego pulpitu (pomocy zdalnej), którą przestępcy wykorzystują w atakach socjotechnicznych mających na celu wyłudzenie środków klientów.
  • Regularnie aktualizuj system operacyjny i wszystkie zainstalowane programy.
  • Zainstaluj renomowany program antywirusowy i regularnie aktualizuj go.
  • Zabezpiecz swoją sieć internetową i zainstaluj program typu firewall, który będzie zezwalał na dostęp do/z internetu tylko zaufanym usługom i aplikacjom.
  • Regularnie sporządzaj kopie zapasowe swoich danych zapisanych na komputerze i przechowuj je w bezpiecznym miejscu, np. na dodatkowym zewnętrznym dysku.
  • Konta administracyjnego na komputerze używaj tylko do konfiguracji systemu – na co dzień pracuj na koncie bez uprawnień administracyjnych.
  • Nie udostępniaj komputera osobom trzecim. Jeśli jednak zajdzie taka konieczność - utwórz dodatkowe konto dla tej osoby na czas wykonywania potrzebnej czynności.
  • Dbaj o fizyczne bezpieczeństwo swojego laptopa – chroń go przed uszkodzeniami mechanicznymi, używaj zabezpieczeń przed kradzieżą, a także nie pozostawiaj bez nadzoru.
  • Szyfruj ważne dane, czyli takie, które powinny być znane tylko Tobie lub których ujawnienie może narazić Cię np. na straty finansowe lub kradzież tożsamości.
  • Włącz opcję wyświetlania rozszerzeń nazw typów plików w systemie i zwracaj uwagę, czy rozszerzenia odpowiadają typom plików, np. czy dokument Word ma rozszerzenie .doc, a plik Excel .xls.
  • Dokładnie czytaj komunikaty, które wyświetla komputer – nie zezwalaj świadomie na włączenie funkcji obniżających bezpieczeństwo (np. makro w pakiecie Office).
  • W przypadku wykrycia wirusa lub innego złośliwego oprogramowania usuń go tak szybko jak jest to możliwe, a w przypadku problemów z usunięciem - zainstaluj ponownie system operacyjny, dane odtwórz z kopii zapasowej i koniecznie zmień hasła do usług internetowych (bankowość elektroniczna, poczta, serwisy społecznościowe, itp.). W sytuacji, gdy przypadkiem autoryzowałeś transakcję, która Twoim zdaniem jest podejrzana, w trybie pilnym powiadom infolinię PS Banku pod numerem telefonu 22 73 74 153.

Uwaga! Hasło

  • Używaj haseł trudnych do odgadnięcia.
  • Nie używaj haseł słownikowych, tzn. haseł zbudowanych z wyrazów, które są potocznie używane lub takich jak imię dziecka, data urodzenia.
  • Hasło powinno składać się z co najmniej 8 znaków i zawierać cyfry, małe i wielkie litery oraz znaki specjalne.
  • Przykład dobrego hasła: ISwz31g.TpNR Jest to skrót zdania: Imieniny Sylwestra wypadają zimą 31 grudnia. Tuż przed Nowym Rokiem.
  • Stosuj różne hasła do różnych usług – nie powielaj w bankowości internetowej hasła, którego używasz na przykład do poczty elektronicznej.
  • Regularnie zmieniaj hasła.
  • Koniecznie zmień hasło, gdy masz podejrzenie, że obecne mogło zostać ujawnione osobom niepowołanym.

Bezpieczny smartfon

  • Jeżeli kupiłeś używany telefon – przed instalacją karty SIM usuń dane z urządzenia i przywróć
  • Jeżeli masz zamiar sprzedać swój telefon – usuń dane, zaszyfruj telefon i przywróć ustawienia fabryczne.
  • Nie udostępniaj urządzenia mobilnego swoim dzieciom lub osobom trzecim. Jeśli jednak zajdzie taka konieczność, utwórz dodatkowe konto dla tej osoby, o ile jest taka możliwość.
  • Ustaw kod PIN lub symbol odblokowujący telefon.
  • Zainstaluj renomowany program antywirusowy i regularnie aktualizuj go.
  • Regularnie sporządzaj kopie zapasowe danych i przechowuj je w bezpiecznym miejscu.
  • Kontroluj na bieżąco koszty lub liczbę połączeń i wiadomości SMS oraz wielkość transmisji danych – zwiększone koszty lub ilość przesyłanych danych może sugerować działanie niechcianych, groźnych aplikacji na urządzeniu.
  • Nie otwieraj załączników, które otrzymałeś w wiadomościach od nieznanych osób lub firm, i nie klikaj w odsyłacze do stron internetowych.
  • Jeżeli nadawca wiadomości jest Ci znany, ale jej treść nie koresponduje z tą osobą, to nie otwieraj załącznika - skontaktuj się z nadawcą i wyjaśnij sprawę.
  • Nie instaluj aplikacji pochodzących z niezaufanych źródeł.
  • Sprawdź o jaki dostęp do Twoich danych na smartfonie prosi instalowana aplikacja - np. aplikacja „Latarka” nie powinna potrzebować dostępu do SMS-ów, książki adresowej, aparatu fotograficznego, czy sieci Internet.
  • Sprawdź i ewentualnie zablokuj dostęp do funkcjonalności telefonu aplikacjom, które ich nie wymagają do prawidłowego działania.
  • Nie podawaj ważnych danych (np. login i hasło), gdy korzystasz z obcej sieci lub cudzego telefonu.
  • Jeżeli otrzymałeś wiadomość SMS od banku z kodem autoryzacyjnym do potwierdzenia zleconego przelewu, dokładnie sprawdź treść wiadomości - czy zawiera właściwy numer rachunku odbiorcy i kwotę przelewu.

 

BLIK oszustwa

 

 

  • BLIK, choć jest bezpiecznym środkiem płatności, bardzo często zachęca oszustów do korzystania z niego w celu wyłudzania pieniędzy. Zapoznaj się z metodami oszustwa na BLIK i zasadami jakie stosować, aby nie dać się okraść.

 

  • Na czym polega oszustwo na BLIK?
    Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Z potencjalną ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę. Aby zrealizować swój cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.

 

  • Oto przykładowe scenariusze działania oszustów:
  • Pilna pożyczka – przestępca włamuje się na konto w mediach społecznościowych rodziny ofiary. Pisze o potrzebnie pilnej pożyczki na niewielką kwotę i wygenerowanie kodu BLIK. Pożyczkę obiecuje zwrócić za kilka dni. Ponieważ korzysta z tożsamości bliskiej osoby nieświadoma ofiara nie widzi konieczności dodatkowej weryfikacji.
  • Zgubienie lub kradzież portfela – przestępca kontaktuje się z ofiarą i przekonuje, że zgubił portfel lub został mu on skradziony a potrzebuje gotówki. Przekonuje, że sprawa jest pilna, bo musi za coś zapłacić. W takich okolicznościach, gdy w grę wchodzą emocje i trzeba szybko działać, ofiara nie weryfikuje okoliczności ani tożsamości osoby kontaktującej się z nią.
  • Pracownik banku – z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik banku. W rozmowie telefonicznej oszust informuje, że wykryto próbę zaciągnięcia zobowiązania na rachunek tej osoby. Aby potwierdzić tożsamość klienta, prosi o podanie informacji dotyczących stanu rachunku, wysokości zgromadzonych środków itd. Nieświadoma ofiara udziela wszystkich informacji. Następnie przestępca prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta. Kod ten posłuży oczywiście do pobrania pieniędzy z bankomatu.
  • Zakup na OLX – ofiara wystawia na OLX produkt do sprzedaży i dostaje w aplikacji WhatsApp wiadomość od potencjalnego klienta. Pisze on, że jest zainteresowany i chciałby kupić ten produkt przez InPost. Ofiara odpisuje więc, że nie ma problemu i po chwili otrzymuje odpowiedź, że klient zaraz zapłaci. Po kilku minutach przychodzi SMS od InPost z linkiem do potwierdzenia. Ofiara kilka w odnośnik i przechodzi na stronę firmy kurierskiej. Ale aby otrzymać pieniądze, ofiara musi tylko wpisać dane karty bankowej, na którą wpłyną środki. W kolejnym oknie pojawia się już tylko prośba o wpisanie kodu BLIK i potwierdzenie wypłaty.

 

Żeby nie dać się oszukać, stosuj środki bezpieczeństwa:

  • Nie podawaj szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy bank rzekomo ich wymaga (pracownicy banku i tak mają je w systemie).
  • Jeśli znajomy znienacka prosi Cię o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze, zadzwoń do niego i upewnij się, że to z nim rozmawiasz.
  • Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdź dwa razy, ile wynosi kwota i do kogo ona trafi. 
  • Nie klikaj w linki otrzymywane od nieznanych numerów – niemal na pewno przeniosą Cię one do stron wyłudzających dane lub pieniądze.
  • Przed zalogowaniem się na konto w banku, dwa razy upewnij się, że adres strony jest właściwy.
  • Nie loguj się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi, m.in. w kawiarniach.
  • Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.

 

Pamiętaj! Kiedy ktoś prosi Cię o kod BLIK:

  • Nie działaj pochopnie. Najlepiej zadzwoń do tej osoby.
  • Zawsze sprawdzaj, komu wysyłasz kody do płatności mobilnych.
  • Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom.

 

Płatności BLIKIem są bezpieczne. Pamiętaj, że zagrożenie nie wynika ze sposobu płatności, ponieważ zarówno BLIK, jak i sama aplikacja bankowa, mają szereg zabezpieczeń gwarantujących bezpieczne transakcje. Źródłem niebezpieczeństwa jest fałszywy znajomy. Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.

 

Serwis https://www.psbank.pl/ używa plików cookie. Brak zmian ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie.
© 2009. Wszelkie prawa zastrzeżone dla Banku Spółdzielczego w Piasecznie – PS Bank.
Projekt i realizacja: Ideo      Powered by : CMSEdito
Bank Spółdzielczy w Piasecznie - PS Bank z siedzibą w Piasecznie, ul. Kościuszki 23, 05-500 Piaseczno, zarejestrowany w Sądzie Rejonowym dla Miasta Stołecznego Warszawy w Warszawie,
XIV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000057537, NIP: 123-00-04-918. Kod SWIFT: POLUPLPR